Linda Gouman

20-10-2010 Linda Gouman verzamelde tips om een optimistisch of een pessimistisch leven te leiden. Doe de test om te kijken wat jij bent en volg onze tips op.

Tip 1: Noem jezelf gewoon een optimist. Hoe vaker je het jezelf hoort zeggen, hoe meer je erin zult gaan geloven. Uiteindelijk vergeet je gewoon dat je een pessimist bent (geweest).

Tip 2: Je moet niks, je wilt alles. Als je alles maar ‘moet’ van jezelf, komt er al snel een zware last op je schouders. Gebruik eens wat vaker het woord ‘willen’. Als je naar de supermarkt wílt, klinkt dat toch iets leuker dan dat je naar de supermarkt móet.

Tip 3: Schrijf leuke dingen op. Neem aan het einde van de dag de tijd om wat dingen op te schrijven die de dag de moeite waard maakten. Wat vond je leuk vandaag? Na een tijd heb je een heel boekwerk vol leuke en positieve dingen.

Tip 4: Heb je een ochtendhumeur? Begroet eens iedereen die je tegenkomt. De tegenbegroetingen zullen je doen opvrolijken. Wat ook helpt, is ’s morgens je partner een zoen geven. Je zult vrolijker uit bed stappen!

Tip 5: Doe eens iets leuks voor een ander. Fleur je kantoor- of vergaderplek op, geef eens een spontaan cadeautje. Mensen worden daar blij van, en daardoor jij ook!

Tip 6: Maak nieuwe vrienden. Uit onderzoek blijkt dat mensen minder vaak ziek zijn en sneller herstellen wanneer ze veel vrienden hebben. Ben jij er altijd voor je vrienden? Het kan heel simpel: bel gewoon eens iemand op en vraag hoe het gaat.

Tip 7: Omring je met lachende mensen. Hier zul je zelf ook vrolijk van worden! Mensen met positieve energie geven je een goed gevoel. En wat is er vrolijker dan met elkaar lachen?

Zo word je een pessimist:

Tip 1: Zeg regelmatig tegen jezelf dat een mislukking jouw schuld is en dat je altijd alles verkeerd doet. Als iemand zegt dat het wel goed komt, reageer dan met: “Welnee, het wordt alleen maar erger!” en trek een moeilijk gezicht.

Tip 2: Alles moet maar. Je moet boodschappen doen, je moet naar de kapper, je moet de hond uitlaten. Zucht bij alles wat je móet doen en vertel jezelf dat alles eigenlijk veel te zwaar is voor je.

Tip 3: Schrijf aan het eind van iedere dag een aantal dingen op die je verschrikkelijk vond. Wees zo negatief mogelijk. Over een tijdje heb je een lijst met zoveel negatieve dingen, daar kun je niet optimistisch meer over zijn.

Tip 4: Als je geen last hebt van een ochtendhumeur, moet je de mensen die je ’s morgens begroeten eens volkomen negeren. Ze zullen je al snel geen gedag meer zeggen en daar word je gegarandeerd chagrijnig van. Je partner ’s morgens niet zoenen, kan ook érg slecht op je humeur en dat van je partner werken.

Tip 5: Als je werkplek er vrolijk en opgeruimd uitziet, maak er dan eens een bende van en haal de leuke schilderijtjes van de muur. Zowel jij als je collega’s zullen dit waarschijnlijk niet leuk vinden. Bovendien de ideale gelegenheid om achteraf te kunnen zeggen: “Zie wel, het is altijd mijn schuld. Ik doe nooit iets goed.”

Tip 6: Zorg ervoor dat je niet veel vrienden overhoud. Op die manier zul je je langer ellendig voelen en daardoor kun je prima klagen dat niemand om je geeft en dat alles alleen maar erger wordt. Zeg dit ook als een vriendin je opbelt, om te vragen hoe het met je gaat.

Tip 7: Mijd lachende mensen. Mensen die vrolijk zijn, kunnen je aansteken om ook vrolijk te worden. Als pessimist moet je dit niet te vaak zijn. Zorg er daarom voor dat je niet te vaak in de buurt bent van mensen met positieve energie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s