Het is maar hoe je het bekijkt

Wanneer kan een mens nu echt tevreden zijn? Als hij alles uit zijn talent heeft weten te halen? Als hij zijn vooraf gestelde doelen bereikt heeft? Of als hij rekening houdend met de omstandigheden bedenkt dat de resultaten van zijn leven eigenlijk helemaal zo slecht nog niet zijn? Het kan allemaal. Mensen kunnen daarin veel van elkaar leren. Degenen die alleen maar tevreden zijn het hoogst haalbare kunnen soms wat leren van mensen die sneller tevreden zijn en daardoor misschien een leuker leven hebben. Andersom geldt dat mensen zonder enige ambitie wel wat kunnen leren van hen die nooit tevreden zijn.

Van oud-profvoetballer Paul Gascoigne valt weinig te leren. De voormalig middenvelder van onder andere Newcastle United, Tottenham Hotspur en het Engelse nationale team heeft zijn (voetbal)leven met veel drank en drugs ogenschijnlijk verprutst. Zelf heeft hij echter altijd beweerd nergens spijt van te hebben. “Er zijn mensen die vinden dat ik mijn talent verspild heb. Dat ik veel meer had kunnen bereiken als ik niet zulke domme dingen had gedaan en niet altijd dronken was geweest. Ik denk juist het tegendeel. Ik heb veel bereikt, veel meer dan ik ooit had durven dromen, in acht genomen wie ik ben. Met dit lijf en alles wat er in mijn hoofd omgaat.” Of dit echt tevredenheid is met wat hij heeft bereikt of een poging om zijn fouten goed te praten zullen we nooit weten. Maar misschien valt er zelfs van Paul Gascoigne nog wel wat te leren.

Dit bericht werd geplaatst in Blogberichten, Marijn Bouw. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

